Dirigenten bak pianoet

Inger-Lisa Møen

Inger-Lisa Møen arbeider til daglig som høgskolelektor i musikk ved NLA Høgskolen i Bergen. Hun har lang erfaring i kor både som sanger, dirigent og akkompagnatør. Hun dirigerer Haugatunkoret i Bergen, og har også hatt oppdrag som akkompagnatør for Bergen Vocalis og Salhuskoret.

Pianoet blir brukt av de fleste dirigenter under innøving, og mange akkompagnerer også eget kor på konserter. Hvordan kan vi bruke pianoet på en best mulig måte til støtte og hjelp for koret?

Svært få kor har egen pianist tilgjengelig på øvingene, og funksjonen som pianist blir ofte gjennomført av dirigenten. Korledere som har dirigentutdanning er kanskje så heldige at de lært noe om pianobruk i utdanningen, men mange prøver seg frem etter beste evne og finner selv ut hva som fungerer for sitt kor. Er man ikke så heldig å få hjelp fra en pianist frem mot en konsert, må dirigenten som oftest selv bruke pianoet til å spille de enkelte korstemmene eller å gi harmonisk og rytmisk støtte i innøvingen.

Pianist med kor stående rundt flygelet

Her kommer noen tips til hva du som dirigent kan ha i tankere når du slår an tonen bak pianoet.

  • Prøv å spille «vokalt» under innøvelse, altså uten for mye støy mellom toneanslagene.
  • Tenk på at uttrykket i piano-spillet kan påvirke sangmåten i koret. Vær forsiktig med å bruke for mye sustainpedal.
  • Ved gjennomspilling av enkeltstemmer: Vær bevisst på å markere en tydelig puls ved å trampe takten, eller knipse med andre hånden.
  • Prøv deg fram for å finne ut når det hjelper sangerne at du spiller sterkt i innøving, og når du kan spille svakt for å la dem ta mer ansvar selv.
  • Spill bare det som er nødvendig. Fokuser på grunntone og kvint i akkordene som et grunnlag for å støtte koret harmonisk i innøvingen. Dette hjelper også koret med intonasjonen. Fokuser på å spille en bass-linje som matcher basstemmen i korarrangementet, og noen få elementer av toner og rytmer som ikke går i veien for korarrangementet.
  • Hjelp sangerne til å få harmonisk bevissthet om arrangementet på et tidlig stadium i innøvingen av stemmene. Prøv av og til å spille akkordene i arrangementet sammen med den enkelte korstemmen i innøvingsfasen. I a capella arrangement, kan det være lurt å analysere notebildet og skrive inn akkorder og hjelpenoter for din egen del.  Stopp gjerne opp på vanskelige punkt og be sangerne lytte til hele akkorden og kjenne hvordan deres egen tone er plassert. Selv godt trente korsangere trenger å ha et harmonisk «indre bilde» av helheten i musikken for å kunne synge sin egen stemme.
  • Marker tydelig puls og eventuelt etterslag (2 og 4) for å gi sangerne et solid rytmisk grunnlag (groove) og unngå at tempoet øker. Unngå for mange underdelinger, da det kan gi et uryddig og forvirrende inntrykk for sangerne.
  • Hvis du er avhengig av å være mye ved pianoet, kan du flytte stemmegruppene i nærheten av pianoet etter behov for å høre dem samtidig som du spiller piano. Ved stor avstand, er det vanskelig å høre om sangerne kan stoffet, eller har «hull».
  • Bruk pianoet med måte. Pianospillet kan ikke vise hvordan sangen skal synges. Det er også nødvendig å ta vekk lyden fra pianoet. Varièr med å bruke sangstemmen for å demonstrere enkelte strofer.

Etter hvert trekkes pianoet gradvis vekk slik at sangerne står på egne musikalske ben og får øve seg med korlederen som dirigent (gjelder a capella).  Det er alltid viktig for en korleder å tenke på at pianospillet ikke skal overta for koret, men være et hjelpemiddel. Så ofte som mulig bør dirigenten være «på gulvet» nær sangerne for å lytte til hva som skjer i de ulike stemmene, og finne ut hva som trengs av støttende spill i pianoet. Bak pianoet er det lett å bli opptatt av det en selv skal gjøre, samtidig som en skal forsøke å «dirigere med øynene». Pianoet skal ikke brukes til å dekke over feil, men skal gi støtte for å finne harmonier og felles puls. Allikevel vet vi at mange amatørkor trenger pianoakkompagnementet for å kjenne seg trygge og kunne få til et bra resultat med et enkelt arrangement for korstemmene.

Ytterligere tips:

Thomas Caplin (2005): «Fra teknikk til musikk – en bok om korledelse». Du finner den her hos Notebutikken.no.

Malene Rigtrup & Morten Kjær (2013): «Modern vocal music: Handbook for choir leaders» (har særlig fokus på rytmisk musikk). Du finner den hos Noder.dk ved å klikke her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *