skip to Main Content

Kunsten å konkurrere

Er det mulig å konkurrere i korsang, og finnes det noen objektiv målestokk for å bedømme musikk og fremføring? Disse spørsmålene finnes det naturlig nok ikke absolutte svar på. Det vi vet, er at mange kor elsker å dra på korkonkurranser, og de kaster seg ut i det gang på gang, på tross av nervøsitet og risiko for lunken respons. 

Det å konkurrere handler ikke bare om å bli bedømt og rangert. Selve prosessen frem mot en konkurranse er en god måte å lære seg selv å kjenne som kor. De som konkurrerer mye, blir vant til å få et nøkternt og profesjonelt blikk på seg selv utenfra og blir derved mer bevisst sine styrker og svakheter. Korkonkurransen fungerer som et verktøy for å jobbe mer målrettet etterpå.

Ut av komfortsonen

Det å konkurrere betyr å stille seg i en sårbar posisjon. Du må tåle å se deg selv i speilet, noe som kan være både triggende og smertefullt. Ting blir satt på spissen, og trekk som allerede finnes i koret kan fort forsterkes på godt og vondt. En jury er ikke nødvendigvis like begeistret som det faste publikummet der hjemme. Hvis man har en god prosess på forhånd og bruker tilbakemeldingene på riktig måte i etterkant, så vil det være med å styrke koret.

Bare flaks?

En god prestasjon kommer ikke uten god forberedelse. En fagjury vil høre om koret har tingene på plass, det hjelper lite å dekke over med sjarm. Dommerne vil også lytte til tekstuttale, musikalsk innlevelse og om koret har noe på hjertet. Selve konkurranseøyeblikket er et kort øyeblikk som kan preges av mange ytre faktorer. Sang koret som opptrådte rett før dere usedvanlig bra? Ligger den stødige bassen på hotellet med magesyke? Vi kan aldri ha 100% kontroll når stunden vel er der, men det er lettere å håndtere uforutsette ting hvis vi stiller godt forberedt:

  • Repertoarvalget er nøye gjennomtenkt og tilpasset koret.
  • Hver enkelt sanger er trygg på sin stemme, kan teksten og vet hva som skal formidles.
  • Det visuelle er gjennomarbeidet, fra entré til siste sanger har bukket og forlatt scenen.
  • Lokalet er inspisert og testet på forhånd og tiden dere fått til rådighet der er brukt effektivt.
  • Koristene er uthvilte og samlet om oppgaven.

Felles mål

Korkonkurransen kan være impulsen som løfter koret og driver det videre. Mye ligger i å ha en felles oppfattelse om hva man ønsker å oppnå med å konkurrere, at alle føler at de eier prosjektet; ikke kun dirigent, styre eller en gjeng i koret. Det å ha god gruppedialog, forankre mål og ambisjoner og snakke gjennom worst case scenario på forhånd, gjør koret tryggere og bedre rustet.

Det kan bli vanskelig å motivere seg hvis konkurransen i seg selv blir målet og man prøver for hardt å tilpasse seg det man tror gir mange poeng. Da er det bedre å dyrke frem egen identitet og særegenhet og stolt vise frem hvem man er, både til jury, publikum og seg selv. En bedømmelse er subjektiv, vi trenger ikke å være enig med alt som blir sagt. Vi kan heller se på juryens vurdering som en god pekepinn på hvordan koret ligger an i det store bildet, og hva man kan jobbe med for å bli bedre.

Noen konkurransetriks

  • En god investering kan være å leie inn en ekstern dirigent til å veilede på en øvelse eller to. Det å få et par nye øyne (og ører) på koret kan være forfriskende og gi nye impulser. Det forutsetter selvfølgelig at dirigenten tåler å bli korrigert foran koret sitt. Hvis dette er et problem, kan man kommunisere dette på forhånd, og eventuelt be om å få veiledning mellom fire øyne i etterkant.
  • Mengdetrening er en måte å ta brodden av konsertnervene. Syng gjennom konkurranseprogrammet mange ganger foran andre mennesker: På en arbeidsplass, kjøpesenter, eldresenter, utenfor øvingslokalet, noens bursdagsfest, nyttårsfest eller 17. mai? Målet er helt enkelt å få fremført konkurransesangene mange ganger.
  • Hvis juryen gir muntlig tilbakemelding, kan det være lurt å gjøre opptak av det. Vi risikerer å ikke få med oss alt som blir sagt i en situasjon der nerver og følelser er involvert, og kanskje er det uenighet i etterkant om hva som egentlig ble sagt?
  • Det å ha noe planlagt som man kan glede seg til straks etter konkurransen kan være godt. Hvis konkurransen er sluttstasjonen på et løp, kan det være mer ladet enn om det er en stopp på veien.

3 spørsmål til dommerpanelet

Hva er det egentlig kordommerne ser og lytter etter? Vi har kontaktet fem av Skandinavias ledende dommere og stilt følgende tre spørsmål: 1. Hva bør man tenke på når man velger repertoar? 2. Finnes det noen triks for å gjøre et godt førsteinntrykk? 3. Er det noe spesielt som vekker din begeistring?

Mogens Dahl
Mogens Dahl

Mogens Dahl

1. Hva bør man tenke på når man velger repertoar?

Når man skal stille opp i en konkurranse, skal man velge et repertoar som utfordrer og presenterer ensemblet – et repertoar som sangerne liker å synge og er stolte av.

2. Finnes det noen triks for å gjøre et godt førsteinntrykk?

Man ønsker å oppleve at dirigent og kor kommer ut på scenen med stolthet og en ubøyelig lyst til å underholde og bevege publikum!

3. Er det noe spesielt som vekker din begeistring?

Det som vekker min begeistring, er når musikken fyller meg med glede, når jeg blir beveget og når jeg morer meg over det jeg hører (og ser). Jeg synes at dirigent og ensemble skal ha som mål at deres daglige samarbeid skal være preget av en form for utvikling – man skal kunne merke at man får brukt seg selv og at man hele tiden beveger seg fremover.

Husk å bruke øyeblikkets inspirasjon og den rendyrkede spontanitet – det er bæredyktig energi for livet.

 

Thomas Caplin
Thomas Caplin

Thomas Caplin

1. Hva bør man tenke på når man velger repertoar?

Man må elske å synge de sangene man fremfører i en konkurranse, det er helt fundamentalt. Høy vanskelighetsgrad utløser absolutt ikke alltid høye poenger. Balanse er viktig, derfor bør dirigenten rådføre seg med erfarne folk og ha en dialog rundt repertoarvalg.

2. Finnes det noen triks for å gjøre et godt førsteinntrykk?

Absolutt! Dommere er også mennesker og blir klart påvirket av hvordan koret kommer inn på scenen. Kroppsspråk, ansiktsuttrykk (glede eller angst?) og tempo er med på å gi et bilde av koret. Du har kun én mulighet å gjøre et godt førsteinntrykk, og dette skjer før du har sunget første tonen. Som dommer kan man ikke skru av sansene, alt er med på å danne et førsteinntrykk.

3. Er det noe spesielt som vekker din begeistring?

Ja, når et kor og dirigenten har skjønt at konkurransen ikke handler om liv eller død. Når et kor har skjønt sin rolle i den musikalske formidlingsprosessen – at det fremfor alt ALDRI handler om dem selv når de står på scenen. Det handler alltid om teksten, musikken og publikum. Har man skjønt det, så slapper man av på scenen og har det gøy. Det er den beste markedsføringen av korsang.

 

Tone Bianca Sparre Dahl
Tone Bianca Sparre Dahl

Tone Bianca Sparre Dahl

1. Hva bør man tenke på når man velger repertoar?

Velg repertoar som klinger best mulig for ditt kor, så det viser fram sine styrker og ikke sine svakheter. Jeg tror det er viktig at det er litt høy vanskelighetsgrad på stykkene, så koret får tenning på å klare det i en konkurransesituasjon. Å «safe» kan medføre mangel på gnist, selv om det er viktig at det ikke er FOR vanskelig så de mister motet. Det er en balansegang. Jeg vil si at valg at repertoar er halve resultatet.

2. Finnes det noen triks for å gjøre et godt førsteinntrykk?

Som jurymedlem sitter jeg ofte og forundrer meg over korenes innmarsj. Noen kommer ruslend inn – det gir helt klart ikke noen fornemmelse av at her har vi vinneren. Mens andre kommer feiende inn med vinnersmil og helt lik leppestift, og da synes i hvert fall jeg det blir litt påtatt. Øv på å gå raskt og selvsikkert inn, med et naturlig og konsentrert uttrykk.

3. Er det noe spesielt som vekker din begeistring?

Jeg begeistres av det naturlige, hjertevarme uttrykket. Når noen vil meg noe, og klarer å formidle det. Det overgår teknisk perfeksjon for min del.

Robert Sund
Robert Sund

Robert Sund

1. Hva bør man tenke på når man velger repertoar?

Repertoaret bør være variert og vise stor bredde: Ulike stiler, epoker, språk, karakterer etc…

2. Finnes det noen triks for å gjøre et godt førsteinntrykk?

En overbevisende entre på scenen, der man ser at dirigent og kor trives og at alle virker fullt konsentrert.

3. Er det noe spesielt som vekker din begeistring?

Bevisst frasering og tekstdeklamasjon slik at man merker at koret vet hva de synger om, og at koret synger slik det står i notene, med bevissthet om tempo, dynamikk og karakter.

 

Erik Westberg
Erik Westberg

Erik Westberg

1. Hva bør man tenke på når man velger repertoar?

Velg repertoar som gjør at kor og dirigent gir musikken rettferdighet, at man helt enkelt kan verkene. Det er mye bedre å gjøre noe enkelt bra enn vice versa. Som lytter skal man ikke være urolig for hvordan dette skal gå?

2. Finnes det noen triks for å gjøre et godt førsteinntrykk?

Velg musikk som gir publikum følelsen av å ville høre mer.

3. Er det noe spesielt som vekker din begeistring?

God klang, uttrykk og intonasjon er tre viktige parametere. Man vil bli henrykt, få en opplevelse av korkunst, bli overrasket, seile videre på lykken over at korsang er det beste som finnes!

 

 

 

Anna Granqvist

Redaktør for Korbladet

This Post Has 0 Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.