Ny kulturmelding til frustrasjon og inspirasjon

Åsmund Mæhle

Generalsekretær i Norges Korforbund. Tenor i blandakoret D'Kor.

Inspirert og frustrert. Det var slik jeg følte meg etter oppstartsmøtet for arbeidet med ny kulturmelding som Kulturdepartementet avholdt i går.

Inspirert fordi møtet ga et helikopter-perspektiv på deler av norsk kulturpolitikk og fordi det var mange gode innledere Frustrert fordi det frivillige kulturlivet knapt var nevnt i løpet av dagen. Dette til tross for at over en million nordmenn deltar i amatørkulturlivet. Ikke bare ved å «bidra som frivillige» som statsråd Hofstad Helleland uttrykte det. Men ved at de faktisk er utøvere av kultur.

Vi trenger en politikk også for det frivillige kulturlivet. Det frivillige kulturlivet gir oss gode og meningsfylte liv, gir oss mulighet til å uttrykke oss, skaper rike lokalsamfunn, fellesskap, tilhørighet og folkehelse. Også det frivillige kulturlivet trenger gode rammebetingelser. Vi trenger gode opplæringstiltak, øvingslokaler som er egnet for formålet og sterke organisasjoner som kan støtte og stimulere til aktivitet. Det frivillige kulturlivet er grunnlaget for at det profesjonelle kulturlivet skal finnes mange steder i landet. Disse tingene var ikke nevnt under gårsdagens sju timer lange møte.

Det er skuffende at den delen av kulturlivet som aktiviserer folk flest, ikke er med i tankene til Kulturdepartementet når de skal starte arbeidet med ny kulturmelding.

Høydepunkter fra oppstartsmøtet

Her kan finner du streaming av møtet. Siden opptaket er på fem og en halv time, får du under noen tips til hva jeg mener det er verdt å få med seg (men angivelse av når de ulike innleggene starter i streamingen).

Viktigheten av gode musikklærere i skolen

Det var flott at flere unge stemmer fikk slippe til på møtet. Freelancemusiker Jeroshan Alexander (26 minutter ut i sendingen) trakk fram viktigheten av kunstfagenes plass i skolen.

Han sa:

Hvis det ikke hadde vært for den dyktige og engasjerte musikklæreren min, så hadde jeg ikke stått her. Da ville jeg aldri fått uttrykke følelsene mine og tankene mine gjennom musikken. Hvis jeg ikke hadde hatt den musikklæreren, så hadde jeg aldri vært meg.

Jeroshan

Jeroshan Alexander

Spådommer om framtida

Eirik Newth (31 minutter ut i sendingen) og Anne-Britt Gran hadde rollen som framtidsforskere og ga følgende spådommer om framtida:

  • Lavere kulturbudsjetter blant annet på grunn av lavere oljeinntekter
  • Eldrebølgen slår inn over oss
  • Mer globalisering
  • Mer instrumentell kulturpolitikk, kulturen blir i økende grad et verktøy for å oppnå andre ting.
  • Mer digitalisering
  • Mer urbanisering

Eirik Newth var bekymret for at de mange store kulturhusene som er bygget de siste årene, vil binde opp store midler i drift og vedlikehold. I følge han var dette noe vi har erfart etter at det på 60- og 70-tallet ble bygget mange biblioteker og svømmehaller.

Verden vil alltid utvikle seg videre og Newth var derfor opptatt av at vi satser på tiltak som det er mulig å bygge videre på inn i framtida. Han viste til DAB-satsingen et eksempel på det motsatte fordi kringkastingsmodellen med enveis kommunikasjon holder på å dø ut.

Eirik Newth

Teknologien gir og den tar, demografien gir og den tar. Med det mente Newth at utviklingen gjør at noen kulturuttrykk og kommunikasjonsformer dør ut, men at det også fører til at nye muligheter oppstår. I stedet for å streve med å få ungdom til å komme til de tradisjonelle kulturarenaene (som for eksempel kino), så burde man heller ha strategier for å skape kulturtilbud til ungdom der de er: På nettet. Newth etterlyste «svenske tilstander» siden Sverige har klart å få fram globale, digitale suksesser så som Spotify, Minecraft og Candy crush.

Kanskje dabber globaliseringstrenden  noe av  (ref Trump, Brexit osv), men en kulturelle globaliseringen kommer ikke til å dabbe av, mente Newth. Dette fordi kulturen blir stadig mer digital og dermed kan spres så lett.

Newth mente at kulturliv og innovasjon blomstrer der mange mennesker møtes og at urbaniseringen derfor er en fordel for kulturen. Han viste til nyskapende eksempler fra sin egen bydel, Tøyen:

Svensk spark til det norske selvbildet

Kulturdepartementet skal ha ros for å ha åpnet mikrofonen også for kritiske røster. Temperaturen steg i salen da svenske Mustafa Can (103 minutter ut i sendingen) gikk til kraftig angrep på regjeringens kulturpolitikk og brukte statsråd Linda Hofstad Hellelands mye omtalte Facebook-innlegg om Kvikk lunsj, brunost, Bjørgen og Ibsen som eksempel.

mustafa can

Mustafa Can proklamerte at han «gillar» Norge og norsk kultur, men ga noen solide spark til det norske selvbildet. Dannelse var tidligere et ideal både blant borgerskapet og i arbeiderbevegelsen. Nå blir kultur redusert til et eksportprodukt på linje med brødristere, våpen og olje.

John Newbigin fra Storbritannia (197 minutter ut i sendingen) var en annen internasjonal bidragsyter og hadde et godt innlegg om hvordan de hadde jobbet med kulturmelding der. Han siterte Brecht: Art is not a mirror held up to reality but a hammer with which to shape it.

Til ungdommen

Håkon Moslet fra NRK P3 fortalte (181 minutter ut i sendingen) om suksessen til TV-serien Skam og ga et inspirerende innblikk i hvordan de hadde jobbet. Her er noen stikkord:

  • Utgangspunkt i eksisterende kunnskap og erfaringer bygd opp over mange år med TV-serier for unge
  • Utgangspunkt i målgruppens behov og situasjon, basert på grundig analyse og dybdeintervjuer. De lærte seg dermed også målgruppens humor og språk.
  • Alt er laget på nettets premisser
  • Kjørt som internprosjekt med stor frihet for prosjektgruppa
  • Vilje fra NRK til å ta risiko
  • Innholdet blir produsert tett opp til sendetidspunkt
  • Ikke tradisjonell markedsføring, men markedsføring på målgruppens premisser

Som leder av en virksomhet som blant annet driver med kulturproduksjon, synes jeg dette var inspirerende å høre på!

Også Fredrik Vaaheim snakket (213 minutter ut sendingen) om kulturtilbud til ungdom med utgangspunkt i det årlig datatreffet The Gathering på Hamar. Han kunne berolige oss med at ungdom faktisk er opptatt av kultur, men at de er opptatt av digital kultur og global kultur. Dataspill er den desidert største fritidsinteressen blant ungdom og foreningen Hyperion har 20 000 medlemmer.

The gathring - juniorsymfonikerne

Vaaheim viste dette bildet av Juniorsymfonikerne som spilte musikk fra dataspill på The Gathering

Hvordan møte det flerkulturelle

Tone Hansen og Kristin Danielsen fra Kulturrådet (225 minutter ut i sendingen) tok blant annet utgangspunkt i de åtte kravene til ny kulturmelding som Tone Hansen og Anne Otterholm publiserte i mars.

Tone Hansen

Tone Hansen er rådsleder i Kulturrådet

Hansen og Danielsen sa også noe viktig om hvordan kulturen skal møte det flerkulturelle: Det må ikke bli en «oss og dem» i kulturlivet. Vi må la kulturen ta opp i seg impulsene vi får utenfra i stedet for å tenke kulturen som et verktøy for at de andre skal integrere seg med oss.

Teatersjef på Det Norske Teateret sa noe av det samme i sitt avslutningsinnlegg: Alt som skal kalle seg «det norske» må også ta opp i seg det nye norske. Han satte det på spissen ved å si at Det Norske Teateret ble etablert i sin tid av innflyttere som kom til Oslo og «snakket rart» og at institusjonen fortsatt ønsket å være et hjem for slike grupper.

Open source i kulturlivet

Audhild Dahlstrøm hadde et spennende innlegg (265 minutter ut i sendingen) om hvordan tilrettelegging for det frie kulturlivet ikke alltid trenger å handle om støtteordninger og overføring av penger. Ved at institusjoner og festivaler åpner sine lokaler og tilbyr programplass til frie grupper, så skjer en ny form for samarbeid som har mange likhetstrekk med software-bransjens open source-tankegang. Slike samarbeid blir også mer robuste, blir mer inkluderende og gir større fleksibilitet.

Sterk og klar Sira Myhre

Aslak Sira Myhre (287 minutter ut i sendingen) var velsignet sterk og klar. Han advarte sterkt mot å bryte ned de mekanismene som faktisk virker i norsk kulturliv og var spesielt opptatt av litteratur og bøker. Han mente digitaliseringens konsekvenser er overdrevet og at det bare er nye verktøy for å nå de gamle målene. Han mente også at det er viktigere å få folket i tale enn å få næringslivet i tale.

2 kommentarer

  1. Hei Åsmund! og stor takk til din oppsummering som er god å lese, med tanke på at man ikke kunne være der! Det som blir viktig nå, er å skape enkelte lokale modeller, frikoblet fra den kneblingen som bl a utdanningsdepartementet driver ved. Og her kan det frivillige musikklivet være en svært viktig medspiller. Her på Hamar har vi begynt å tenke i nye baner (nye baner for oss her på bjerget, vel å merke – det er ikke nytt i mange andre land). En skole som er forpliktet å «eksponere» barn og unge for kunstuttrykk og arbeid med kunst og dannelse, i en gjennomtenkt og helstøpt form.

    En annen sak som blir viktig – og som har vært min kjepphest nå i lang tid – det er å få det frivillige musikklivet til å lage og begrunne gode bestillinger til de institusjoner som fremdeles klarer å opprettholde en visjon om at estetiske fag ER viktige for barn og unge, i skole og i frivillig musikkliv. Du har hørt meg si det før, og for lenge siden – men fremdeles så venter vi her på Høgskolen i Innlandet på en klar og tydelig bestilling på hvordan man ønsker å ta i bruk eksisterende kompetanse til nytte for en korbevegelse som gråner sakte men sikkert i håret og hvor barn og unge ikke virker så interessert i dette. Det finnes gode eksempler på at unge vil noe med sangkunsten – og også nord for Sinsenkrysset. År etter år opplever man at dette store fylke – Hedmark – med bl a et så fremgangsrikt kor som Defrost, faller utenfor økonomiske støtteordninger. Slikt blir man etter hvert litt trøtt av, og mister lysten å jobbe for nasjonale verdier. Så et tips til hele Koralliansen – bruk de gode eksempler dere har for alt det er verdt! Selv om det koster. Helt til sist – takk igjen Åsmund for at du tok deg tid til å være på møtet og så å gjengi det på en forbilledlig måte! Det inspirerte i hvert fall meg! Thomas

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *