Sponsoravtaler

Espen Egseth

Advokat i Nordia Law. Espen er tilgjengelig for bistand for Norges Korforbunds medlemskor. Ta kontakt med post@korforbundet.no

Sponsoravtale for et kor er kanskje aktuelt for noen av dere. Sponsoring kan være en fin ekstra inntektskilde og trenger ikke være umulig å oppnå med litt bevisstgjøring.

I forlengelsen av dette kan det være verd å merke seg at det er en tendens innen f.eks. fotballen at sponsoren ikke ønsker å sponse førstelaget/seniorlaget, men bare de aldersbestemte gruppene. Bakgrunnen for dette er et ønske om å sponse de mer sunne og folkelige verdier, fremfor topplaget eller elitesatsingen. Denne
tendensen kan også være et ”selling point” for et kor.

Sporten kan også være en inspirasjonskilde på andre områder. Nivå 1 i norsk herrefotball har vært navngitt Tippeligaen i flere år. Fjord-årets Adeccoligaen heter i år OBOS-Ligaen, og er navnet på nivå 2 i norsk herrefotball. Videre er vel alle kjent med f.eks. Telenor Arena, Color Line Stadion etc.

Hvis man skal få seg en sponsor har man langt bedre muligheter hvis man har et bevisst forhold til hva man ”selger”. Sponsoren vil gjerne ha noe tilbake, og kanskje mer enn å vise lokalt samfunnsansvar. Gjennom en bevisstgjøring av hva koret er, og hva koret står for, vil jeg anta at de fleste kor har mye å by på!

Og hvis dere får en sponsor  – hva bør da inn i sponsoravtale? Avtalen kan selvsagt gjøres ganske enkel, men bør ha klare bestemmelser på hva koret og sponsoren skal yte. Vær også bevisst på hvilken type sponsorat som inngås, og reguler i hvilken grad dere har rett til å ha andre sponsorer. Sponsoren kan være en eksklusiv sponsor, hovedsponsor, sekundærsponsor, sponsor på korets hjemmeside, event-/konsertsponsor, etc. Det bør fremgå hvor lenge sponsoratet skal vare og dere bør regulere hva som skjer dersom én av partene ikke oppfyller sine plikter/lovnader etter avtalen. Særlig kan dette være viktig ved events- eller konsert sponsorer dersom det ikke blir noe av arrangementet likevel. Enkelte sponsorer ønsker også å bruke korets navn i andre sammenhenger, f.eks. på egen hjemmeside eller på eget reklamemateriell. I så fall må det klart fremgå i hvilke sammenhenger navnet kan brukes, hvor lenge/mye det kan brukes, etc. Fremfor alt bør avtalen være skriftlig og dere bør alltid ta en kontrollsjekk, hvor dere spør dere om avtalen inneholder alt som er viktig for dere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *