En del kor vurderer nå å arrangere konserter som strømmes direkte på nettet. Andre ønsker å synge inn videoer som…
Behov for å mikke opp koret?
For de fleste kor er det ideelle å bruke den naturlige akustikken i rommet, men noen ganger kan det være behov for å få litt drahjelp. I denne artikkelen får du tips om hvordan bruke mikrofoner til å forsterke lyden fra kor eller vokalgrupper.
Det kan være flere grunner til at man ønsker å forsterke sangen. Kanskje har lokalet dårlig akustikk eller man har med et band eller korps som gjør at man trenger mer lyd fra koret. Da kan det være aktuelt å bruke et sanganlegg/PA-anlegg.
For de aller fleste kor er det lurest å la fagfolk ta seg av lydteknikken, men for noen kan det å anskaffe eget utstyr og ordne lyden selv være en god løsning. Ikke minst for vokalgrupper som bruker håndholdte mikrofoner vil det være en stor fordel å ha sitt eget utstyr, da mikrofonen for disse er å regne som en del av utøvernes ”instrument”. Ved forsterking av kor vil det være bra å ha en lydansvarlig som kjenner utstyret, og at dirigent og resten av sangerne er innstilt på å sette av nok tid til lydsjekk, slik at sluttresultatet blir bra.
Hvilket utstyr trengs for å forsterke koret?
Et PA-anlegg (anlegg for forsterkning av sang eller tale) vil gi kontroll på det totale lydbildet til publikum. Man kan legge på klang og andre effekter, og balansen mellom stemmegrupper, solist og eventuelt band kan justeres underveis. Før man går til anskaffelse av et PA-anlegg, er det en del ting man bør tenke igjennom. Hvor kraftig anlegg trengs til de lokalene dere synger i? Hvor mange kanaler trenger dere? Hvilken type mikrofon skal dere bruke?
Mikrofontyper
1: Kondensatormikrofon har høy følsomhet og kan følgelig plasseres med større avstand til lydkilden. Dette er mikrofontypen som passer best når du skal mikke opp et kor. Kondensatormikrofonen trenger strømforsyning, noe den får fra mikseren ved såkalt phantom mating (48V). Disse mikrofonene kan ha valgbar retningskarakteristikk. Dette lar deg velge om mikrofonen skal være like følsom for lyd fra alle retninger (omni) eller om den skal virke i en bestemt retning (cardioide).
2: Dynamisk mikrofon er en mikrofontype som er godt egnet for solosang eller tale. Den tåler mer fysisk håndtering enn kondensatormikrofonen og er ofte rimeligere i anskaffelse. Har du sunget i band eller på karaokebarer, er det en dynamisk mikrofon du holdt i hånda. De ser som regel ut som en is i kjeks. Du har kanskje sett vokalgrupper der bassen nesten spiser opp mikrofonen. Det er fordi basslyden i disse mikrofonene forsterkes mer jo nærmere du kommer mikrofonen. Disse er mindre egnet til å fange opp lyd fra flere sangere samtidig.
Høyttalere
Lokalene man skal fremføre i, kan stille forskjellige krav til høyttalere utfra størrelse og akustikk. Mange lokaler har høyttaleranlegg installert som det går an å koble seg på, og ofte finns det folk på huset som kjenner anlegget og kan hjelpe dere. Noen ganger vil det også være behov for å høre seg selv bedre, for eksempel når koret skal synge med band eller korps. Da kan det være behov for monitorer (høyttalere rettet mot koret).
Lyd fra høyttalere må ikke slå inn i mikrofonene. Da blir det feedback (piping). Her er et eksempel på oppsett med kondensatormikrofoner, høytalere og monitorer.
Hvordan mikke opp et kor?
Det er to muligheter hvis man trenger å mikke opp et kor: Enten kan man ha en til tre sangere per mikrofon der sangerne står svært tett på mikrofonen. Da må man bruke dynamisk mikrofon. Alternativet er å ha noen få retningsvirkende (cardioide) kondensatormikrofoner. Disse kan plasseres lenger unna lydkilden, og har en frekvensrespons som passer for kor. Mikrofonene monteres på stativ. Sjekk at stativene har gummiknotter under og at ikke stangen på stativet går helt ned i gulvet. Dette for å unngå forplantning av vibrasjonsstøy fra gulvet. Det kan også være fordel å plassere et teppe under stativet.
Da mikrofoner med cardioide-karakteristikk er mest følsomme for lyd ca. 100-110 grader i forhold til mikrofonens akse, er plasseringen viktig. Juster avstand og retning slik at lyden blir jevnt fordelt på hele koret, og plasser mikrofonene slik at de fanger opp hver sin del av koret.
Plassering av høyttalere er viktig for å unngå feedback. Høyttalerne bør plasseres slik at lyden fra dem ikke kommer inn i mikrofonenes opptaksområde. Høyttalere plasseres typisk på sidene foran scenen. De bør stå på stativ slik at de kommer i høyde med koret.
Hvis det er behov for monitorer rettet mot koret, er det viktig at heller ikke disse kommer i konflikt med mikrofonene. Monitorer plasseres typisk ganske kloss på koret (se illustrasjon).
Når dere skal gå til anskaffelse av utstyr, snakk med en musikkbutikk for å få en løsning som passer for dere, både økonomisk og funksjonelt. Husk at Korforbundet har en gunstig ordning for forsikring av korets utstyr. (Dette kan du lese mer om her.)
Når man skal synge på store scener, er det som regel lurt å la fagfolk ta seg av lydteknikken. Det å lage god lyd er ikke enkelt. Gjøres det feil kan det fort ødelegge mye for konserten. I tillegg er det mye tid spart på å la fagfolk ta seg av lyden.
Stor takk til lydtekniker Pål Erik Jensen for gode innspill til denne artikkelen.
This Post Has 0 Comments