Stemmen endrer seg gjennom hele livet, og endringer i sangstemmen kanskje tydeligere enn talestemmen. Stemmehelsen henger sammen med kroppshelsen generelt.…
Blandet oppstilling
En oppstilling som blir vanligere er den helt blandede oppstillingen, hvor sangeren ikke står ved siden av noen som synger samme stemme. Som med alle oppstillinger vil det være fordeler og ulemper, men det er ikke tvil om at den helt blandede oppstillingen vil være behjelpelig i utviklingen av den enkelte sangers musiske nivå.
Ved å bruke blandet oppstilling vil hver enkelt sanger gis mulighet til å kunne høre hva han selv og de andre gjør, like godt. Selv om jeg i mitt eget arbeid med kor svært ofte bruker denne oppstillingen, er jeg mer glad i det produktet denne oppstillingen fører med seg når jeg etterpå setter sangerne sammen i stemmer igjen. Den blandingen av utviklet selvstendighet og individualisme i det kollektive, er nok etter min erfaring det beste.
En blandet oppstilling er ikke nødvendigvis målet – men et nyttig redskap i utviklingen av koret på mange områder. Mange korledere mener at denne blandede oppstillingen kun kan brukes på konsert når sangerne er trygge på seg selv, stoffet og hverandre. For meg er det helt omvendt; trygghet og sikkerhet bygges innenfra, ved å vite hva du gjør i koret, kunne korrigere og tilpasse og oppleve mestring. Dette gjør øving i blandet oppstilling gunstig for korets utvikling. Så, på konsert kan du plassere dem i stemmer og de bringer da sin sikkerhet inn i stemmen, og gjør hele stemmen bedre.
Det finnes ikke noe fasit på hvilken oppstilling som er best. For å finne frem til korets beste akustikk og optimale klang, handler det om å etterstrebe et godt forhold mellom:
- Balansen mellom koristens egenlytting og referanse
- Kommunikasjonen mellom stemmene
- Høy grad av direktelyd inne i koret
Her finner du mine andre innlegg om koroppstilling:
This Post Has 0 Comments