Advokat Espen Egseth gir noen råd i forbindelse med avlysning av korkonserter grunnet smitteverntiltak. 1. Konserter Mange konsertavtaler har bestemmelser…
Bli bedre – SAMMEN
Det er viktig at alle i koret får mulighet til å gjøre noe de er gode på, enten det er musikalsk eller på andre områder. Hvilke små og store oppgaver har koret behov for å fylle i forbindelse med den årlige «kordriften»?
I august møttes hele 171 kor og 6400 sangere til vennskapelig «kappsang» under European Choir Games i Gøteborg – en kjempestor korfestival med kor av alle slag og fra hele verden.
Et av korene jeg fikk med meg, var et fargerikt antrukket ungdomskor fra Finland som deltok i klassen «Jazz, pop and show». Regien i første sang bestod av mange bevegelser og formasjoner, og alle sangerne ga av seg selv og gjorde så godt de kunne.
På sang nummer to kom det inn en gutt som trengte to stokker for å kunne gå. Han stilte seg opp og sang solo. På neste sang spilte den samme gutten tromme, noe han var veldig flink til. Denne opplevelsen fikk meg til å tenke på hvor viktig det er å gjøre hverandre gode, og ikke minst å gjøre det sammen! Selv om gutten ikke kunne delta i koreografien, var han en del av gruppa og gjorde koret bedre. Koret viste tydelig at de satte pris på ham, og det han kunne tilføre; en flott stemme, sangglede, innlevelse og spill på trommer.
Det er utrolig viktig at alle i koret får mulighet til å gjøre noe de er gode på, enten det er musikalsk eller på andre områder. I et kor vil det alltid finnes mye og variert kompetanse. Dersom man kartlegger og bruker denne kompetansen, vil flere kunne føle at de bidrar med noe viktig selv om de kanskje ikke er den flinkeste sangeren.
Mange oppgaver
Jeg tror mange kor med fordel kunne definert tydeligere hvilke små og store oppgaver koret har behov for å fylle i forbindelse med den årlige «kordriften». Tenk bare på alt som skal gjøres i forbindelse med en enkelt konsert! Det sier seg selv at det er viktig med god planlegging, med budsjett og gode kontrakter med musikere, men det er også viktig med plakater og profilering. Hva med pynting av konsertlokalet? Skal det være servering av noe slag? Hvem tar imot gjester og publikum? Kanskje noen i koret er gode til å skrive søknader? Eller skaffe sponsorer? Her kan «rett person på rett plass» være med på å gjøre resultatet enda bedre enn om styret eller arrangementskomite skal gjøre dette alene.
Jeg tenker at alle kor kunne ha godt av å tenke gjennom hvordan de organiserer seg og fordeler oppgaver. Det er ikke alltid styret sitter inne med all den nødvendige kunnskapen som trengs.
Det er også viktig å huske at ikke alle ønsker å gjøre mer utover det å være sanger i koret! Jeg har selv opplevd å bli entusiastisk over å få med en ny sanger, med masse nødvendig kompetanse utover bare det å synge, i et av korene jeg dirigerte. Det viste seg at denne sangeren verken hadde ambisjoner eller ønsker om å være noe mer enn 2. tenor. Koret skulle bare være et «fristed» og en sosial møteplass.
Uavhengig av hva det enkelte kormedlemmet kan (eller vil) bidra med, er det viktig at alle føler seg sett og inkludert i koret. Forsøk å la alle få en mulighet til å bidra med det de er gode på slik at koret kan bli enda bedre på alle plan og ikke minst bli bedre SAMMEN.
This Post Has 0 Comments