skip to Main Content

Hvordan kommuniserer dirigenten?

Hvilke virkemidler har en dirigent for å hente fram musikken fra sangerne? Og hvordan kan en dirigent formidle så mye uten å si et eneste ord? Som en fortsettelse fra artikkelen i forrige nummer av Korbladet, deler jeg her noen smakebiter fra et masterprosjekt hvor jeg intervjuet fire norske kordirigenter.

Dirigentene ga meg innblikk i det store spekteret av virkemidler de har til rådighet, både i innstuderingsarbeidet og på konsert. Det mest synlige for publikum er naturligvis gestikken, selve dirigeringen. Samtidig er det mye publikum ikke ser. Det viktigste kommuniseres gjennom øynene og pusten, mener Gjermund Bjørklund. – Jeg tror egentlig at blikk og kroppsspråk er enda viktigere enn det rent tekniske. Men under den forutsetningen at den tekniske dirigeringen er så godt på plass at alle er trygge.

Ord er riktignok ikke et unyttig verktøy for en dirigent. – Det har slått meg at dirigentene med den dårligste teknikken ofte kan være de beste på ordformidling, sier Gjermund. Ved å skape bilder, fortelle og inspirere verbalt, kan man få et bra resultat likevel. Ikke minst kan det ligge mye uttrykk i sangtekstene man jobber med. Liv forteller at hun kan bruke mye tid på å gå i dybden på tekster sammen med sangerne. Da har alle en bevisst forståelse av hva man vil formidle med sangen. Dette er med på å gjøre uttrykket så ekte som mulig.

Viktigheten av kroppsspråk

Likevel står den nonverbale kommunikasjonen i særklasse hos en dirigent. En dirigent vil alltid ha noe å hente ved å videreutvikle de tekniske ferdighetene. Samtidig fremheves ekthet, inderlighet og troverdighet i kroppsspråket som det aller viktigste blant dem jeg intervjuet. Tone Bianca Dahl vektlegger betydningen av å finne sitt eget kroppsspråk. – Det er det at det kommer fra meg som er virksomt, ikke at jeg gjør sånn eller sånn. Jeg er meg selv, jeg er ekte, jeg tør – og da tør folk tilbake. Hvis jeg spiller skuespill, så får jeg skuespill tilbake. Det er så enkelt som dette. Det du sender ut, det får du tilbake. Gjermund advarer også mot konkrete, tekniske oppskrifter. – Hver dirigent er skrudd ulikt sammen, og standardversjonene av slagfigurene vil alltid se ulike ut.  Og da må man finne det uttrykket som er naturlig for en. Det har med oppriktighet å gjøre; oppriktighet og troverdighet.

Sverre-Valen-foto-Tor-Tjeransen
Sverre Valen (Foto Tor Tjeransen)

– Jeg er en dårlig skuespiller. Jeg er ikke flink der, altså, innrømmer Sverre Valen. Han forteller om gjensidigheten han har opplevd mellom seg selv og koret. Når det virkelig går bra, er det også koret som inspirerer ham til å kunne få liv i musikken og få det han kaller kontakt. Alle parter må være fokusert.

Korsangeren kan oppleve hvordan dirigentens blikk, ansiktsuttrykk eller bevegelser sier mye mer om uttrykket i en frase enn mange ord kunne gjort. Man forstår kanskje denne kommunikasjonen best gjennom å oppleve den selv. Samtidig forskes det stadig mer på emner som kan bidra til en større innsikt i denne kommunikasjonen. Sammenhengen mellom musikk og bevegelse, samt hvordan musikken er nært knyttet til alle sansene våre, er tema som har blitt utforsket mye i senere år. Forskningsfeltet som internasjonalt kalles music cognition utforsker blant annet disse sidene ved menneskets persepsjon av musikk.

Musikken uttrykker mer enn ord. Nettopp derfor er også nonverbal kommunikasjon mer effektiv enn ord når dirigenten kommuniserer musikalske tolkninger. Slik argumenterer den britiske dirigenten og forskeren Colin Durrant. Dirigentens bevegelser «oversettes» til musikk gjennom en umiddelbar prosessering hos sangerne. I de ubevisste delene av hjernen er prosesseringskapasiteten stor, og mye kan formidles på svært kort tid. Både dansere og dirigenter viser hvordan man kan bruke bevegelse til å formidle mange lag av mening. – På konsert bør det meste gå av seg selv. Da handler det om fokus. Alt annet er glemt, du bare hengir deg helt til musikken og virkelig formidler så ekte og inderlig som du bare kan. De store opplevelsene kommer når alle tenker likt. Liv Særheim
forteller hvordan hun kommuniserer med sangerne når det virkelig gjelder. – Det er med øynene. Og med hele min måte å være på. De må la meg få spille på dem. De må gi seg hen.

Som korsanger kan du undersøke hva som skjer når du fester blikket på dirigenten og glemmer alt annet. Lytt, la deg fange inn av musikken og alt dirigenten formidler gjennom hele kroppsspråket sitt. Det er ikke umulig at du dermed bidrar til at dirigenten får en ekstra gnist den dagen.


Dirigentene som var med i prosjektet:

  • Gjermund Bjørklund (f. 1962), Dirigent for Akademisk Korforening (AKF) og Skedsmo Kammerkor.
  • Tone Bianca Dahl (f. 1960), Dirigent for Schola Cantorum
  • Liv Hugstmyr Særheim (f. 1946), Dirigent for VIVA, Sandnes kulturskolekor.
  • Sverre Valen (f. 1925), Nylig pensjonert og tidligere dirigent for bl.a Sandefjord Jentekor og Valenkoret.

Camilla Kverndalen

Camilla har skrevet masteroppgave ved Musikkvitenskap på Universitetet i Oslo om kordirigentens arbeid.

This Post Has One Comment

  1. Kan dirigenten gjere kva han/hun vil med eit note arrangement i dette tilfelle for blandakor ? Kan dirigenten transponere opp eller ned slik at det passer for koret? Kva råd vil man gi dersom man føler at stemmeleie ikkje er riktig for koret?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.