Samfunnet har åpnet opp, men pandemien er enda ikke over. Mange opplever fortsatt at det er utfordrende å opprettholde engasjementet…
Hvordan skal ditt kor bli lagt merke til på et sted med mange tilbud?
Er det Facebook, plakater, annonser eller e-poster som skal til for å gjøre ditt kor og dets konserter kjent? Dette var noen av spørsmålene som ble diskutert da representanter fra 11 kor fra Oslo møttes i august. Med oss hadde vi kommunikasjonsrådgiver og sanger Henriette Høyer. I denne artikkelen har jeg oppsummert noen av tipsene og erfaringene som kom fram.
Bruk ressursene i koret!
Mange kor har folk med kompetanse og erfaring i koret. Dette må man dra nytte av! Finn ut hvem som er gode på design, web, webstatistikk, PR og så videre. Det er lurt å ha en egen PR-komite. Lag en plan for kommunikasjon fram mot en konsert eller for hvert semester. Det kan gjerne være en mal som brukes på alle konserter. Denne planen bør si noe om hva man skal fortelle om når og å i hvilke kanaler. Oslo fagottkor venter for eksempel med å reklamere for billettene til en konsert før plakaten er klar.
Korets merkevareidentitet
Det er lurt å finne korets merkevaridenitet, fortalte Henriette. Er dere et folkelig kor eller er dere seriøse? Er dere et kor for nærmiljøet eller et kor som ønsker å synge i hele byen eller landet? Når man har funnet sin identitet, så må man tenke etter hvordan det da er naturlig å snakke. Hvis dere kommuniserer med en helt annen stil enn hvordan folk oppfatter koret, så faller det gjennom. Oslo fagottkor er flinke til dette og er opptatt av å ha den samme stemmen i alle arenaer. Skala Operakor er bevisste på å være tydelige: Vi synger bare opera!
Det er lurt å teste ut nye måter å gjøre koret mer synlig, fortalte Henriette Høyer til korene som var samlet. Men hun la vekt på at det både er lovlig og lærerikt å feile.
Er korets nettside viktig?
Statistikk viser at nesten ingen går til en organisasjons nettside for å se etter nyheter, fortalte Henriette. De aller fleste går ditt fordi de leter etter noe bestemt. Det kan være kontaktopplysningene til koret eller klokkeslett for konserten neste søndag. For Oslo fagottkor er nettsidene først og fremst skall med basisinformasjon. Con Spirito bruker nettsidene til å formidle den offisielle versjonen av hva de står for. For nyheter bruker begge korene først og fremst Facebook.
I mange byer finnes også nettsteder som bringer oversikt over konserter i byen og der man gratis kan få ført opp korets konsert.
Hvordan når vi fram på Facebook?
Det er ikke nok at folk har trykt ”liker” på korets Facebook-side for at nye innlegg fra koret skal dukke opp hos dem. Korets innlegg vises først og fremst for de som har reagert (likt, kommentert eller delt) på det koret har publisert tidligere. Dermed er det viktig å få brukerne til å respondere. Bilder gir bedre synlighet på Facebook enn oppdateringer med bare tekst. Og hvis dere legger ut videosnutter og får reaksjoner på dette, så gir det stor synlighet, i følge Henriette. Grex Vocalis fikk 3500 visninger da de la uten en kort video fra en øvelse.
Flere av korene vi snakket med har også god erfaring med å annonsere på Facebook. Da må man velge målgruppe for annonsen. Henriette tipset om man kan rette annonsen mot de som har trykket ”liker” på koret og for deres Facebook-venner. En annen mulighet er å rette annonsen mot de som liker lignende kor eller organisasjoner.
Flere tips fra Henriette om koret sosiale medier:
- Koret må ”by på seg selv” når de kommuniserer i sosiale medier.
- Hvis folk får en hyggelig stund som følge av din posting, så er sannsynligheten større for at de deler den videre.
- Budskapet blir enda mer troverdig når det kommer fra medlemmene i koret. Lag en hastag for koret på Instragram som medlemmene kan bruke. Lag så en ”feed” på korets nettside som viser bilder med denne hashtagen. Kanskje kan dere ha en konkurranse om hvem som legger ut det beste kor-bildet på Instragram?
Folk søker på Google – sørg for at ditt kor blir funnet!
Folk googler og da er det viktig at ditt kor kommer opp blant søketreffene. Å legge til rette for dette, kalles søkemotoroptimalisering. Henriette fortalte at det er enklere enn det høres ut. Det handler først å fremst om å tenke etter hvilke ord folk vil bruke hvis de skal søke etter et kor som ditt. Og så må man passe på å bruke disse ordene på korets nettsider.
Skala Operakor opplever at mange finner dem via Google når det blir søkt etter ”Operakor Oslo».
Henriette tipset også om betalte søketreff i Google. Det kalles Google Adwords og er de annonsene man ser øverst og til høyre i søkeresultatet i Google. Siden er det er få andre som kjøper annonser for de søkeordene som er relevante for kor, så er disse annonsene svært billig.
D´Kor har betalt noen få kroner for at det skal dukke opp en annonsen når noen googler med ordene ”Kor” og ”Bærum”
Kanskje har du noen i koret som kan litt om webstatistikk og Google Analytics? Da kan dere sjekke hvordan folk kommer til nettsiden deres og dere kan gjøre mer av det som virker.
Korets sider på kor.no kommer høyt på Google
Alle medlemskor i Norges Korforbund har en egen side om koret på www.kor.no . Denne siden komme svært høyt når noen googler korets navn. Derfor er det viktig at dere oppdaterer denne siden med god informasjon. Dette gjør dere ved å logge inn på Min side for koret.
Tradisjoner, fans og repertoar påvirker billettsalget
For at publikum skal gjøre det til en ”tradisjon” å gå på korets konserter, så kan det være lurt å være forutsigbar med opptredner til faste tider og steder hvert år. Mange vet for eksempel at Cæciliaforeningen framfører Bachs juleoratorium i Frogner kirke før jul hvert år og har det som en tradisjon å gå dit.
Hva som framføres påvirker også billettsalget. Oslo Chorale Selskap er flinke ti å framføre ny musikk, men de ser at det er letter å trekke folk til de gamle klassikerne.
Utenbys konserter kan det være vanskelig å selge billetter til. Der har man ikke sin vanlige ”menighet”. Da kan det være lurt å holde konserten sammen med et lokalt kor.
Plakater, e-postlister, annonser og nettverkssalg
Plakater er ikke så viktig lenger. I byene er det færre steder man kan sette dem også. Men mange av korene lager et lite opplag av plakater som de henger opp på sentrale steder. Plakaten i digital form er også fin for medlemmene å bruke når de skal reklamere for konserten i sosiale medier.
E-postlister til folk som man vet er interessert i koret, er billig og effektivt. Det kan være gamle medlemmer eller folk som har vært på konsert med koret tidligere. Noen billettsystemer gir tilgang til e-postadressene til de som har vært på konserten (blant annet TicketCo som Norges Korforbund har avtale med), men husk å spørre om de er villige til å stå på korets e-postliste.
Vestre Aker kammerkor lager en fin e-post i forkant av sine konserter som alle medlemmene kan videresende til sitt nettverk. Koret bruker også et elektronisk billettsystem som gjør at de fanger opp e-postadressen til de som kjøper billett. Disse blir så spurt om de vil stå på korets e-postliste, noe 60-70% svarer ja på.
Annonser i avisa er dyrt. To innrykk i Aftenposten koster ca 12 000,- kroner. Men flere av korene hadde opplevd økt billettsalg den dagen en avisannonse sto på trykk. Dersom konserten er på søndag, så er det lurt å ha annonsen på lørdag.
Er det greit å pålegge korsangerne å selge et visst antall billetter hver? Noen kor hadde gode erfaringer med dette. For andre oppfattes det bare som en tilleggskontingent.
Åpne øvelser – en fin måte å rekruttere
Det er en egen artikkel om rekruttering her på korbloggen, men Oslo-korene hadde også flere tips om dette.
Det er viktig å ta vare på nye medlemmer. Hos Skala Operakor får alle nye medlemmer en velkomstpakke. Andre har hatt hell med audition-plakater som medlemmene har delt på Facebook.
Åpen øvelse som man gjør noe sosialt ut av, er det mange som har gode erfaringer med. En slik åpne øvelsen er jo en mulighet til å vise koret identitet. Con Spirito serverer kaffe og kaker på sine åpne øvelser, mens et mannskor godt utenfor Ring 3 serverer pølser og akkevitt.
This Post Has 0 Comments