skip to Main Content

Hvordan synge på en stol?

På tross av at det nok er enklere å finne en god sangerholdning stående, vil mange korister i praksis bruke mye øvelsestid godt plantet på en stol. Da er spørsmålet: Hvordan kan vi sitte på en måte som gir sangapparatet vårt best mulige betingelser?

Mange opplever det som godt å få reise seg opp og synge igjennom stykket etter å ha øvd sittende en stund. Det skjer noe med kroppen: Blodet strømmer til på en forfriskende måte og brystkassen får et løft. Hva er det som gjør at det ofte oppleves lettere å synge stående en sittende?

Noe av svaret ligger i at vi ofte sitter på en måte som blokkerer sangapparatet vårt. Når vi står oppreist vil vi automatisk stable hofte, brystkasse og hode oppover i en loddrett linje for ikke å falle sammen. Når vi sitter er det lettere å gi seg hen til tyngdekraften og la kroppen passivt synke ned mot stolryggen. Resultatet blir at brystkassen synker ned og blokkerer magen, og at hoften skyves fremover slik at du mister kontakten med støttemuskulaturen i bunnen.

Sangapparatet

Alle instrumenter er utformet på sin unike måte for å gi lyden sin unike karakter. Form og materiale gjør at en fiolin høres ut som en fiolin og en trombone høres som en trombone. For oss sangere er kroppens og hodets alle hulrom det som former hvordan stemmen klinger. Da kroppen i motsetning til andre instrument er bevegelig og myk, er vi nødt til å rigge oss til slik at vi får tilgang til hele instrumentets klangrom og sørge for at en god luftstrøm passerer stemmebåndene (våre fiolinstrenger). En gitar av gummi som presses ned i en stol med knekk midt i kassen, vil høres ganske kraftløs og trist ut. Det samme vil ditt instrument gjøre hvis du lar det kollapse på stolen.

Noen sitteprinsipper

Du er et godt stykke på vei hvis du etterstreber å ha samme holdning i overkroppen når du sitter som når du står. Når vi står er beinas stilling viktig for å gi overkroppen støtte og balanse, men de fyller ikke noen direkte sangteknisk funksjon. I teorien vil det altså være fullt mulig å synge godt sittende. Det viktige da er at beina ikke er i veien og at de ikke har en ugunstig vinkel som påvirker bekkenets posisjon.

Finn likevekten

Du har sikkert blitt fortalt at du skal puste med magen. To grunner til dette er at:

1. Lungene trenger god plass nedover for å kunne fylles med luft, noe som krever at mellomgulvet har plass til å synke ned i magen. En blokkert mage vil føre til at vi kompenserer med å heve brystkasse og skuldrer for å få inn luft.

2. Vi må kunne koble på støtten, som kan sammenlignes med et gulv i hofteregionen som stemmen kan stå på, og som kontrollerer ut- og innpust.

For å koble på støtten, trengs åpne kanaler gjennom bryst og mage, noe som ikke nødvendigvis er like enkelt å få til dette hvis magen er blokkert. Noe kan være muskelspenninger, men også holdningen kan lage trøbbel. Det er veldig individuelt hvordan grunnstillingen vår er i hverdagen. Korte mennesker kan gjerne ha en tendens å strekke seg bakover (A) for å komme i snakkehøyde med andre, mens høye mennesker av samme grunn gjerne synker litt sammen (C). Bruk litt tid på å finne ditt eget magiske balansepunkt. Da vil mye annet falle på plass av seg selv.

Øvelse: Få kontroll på ”sittebeinet”

En måte å finne en god sittestilling, er å stable de tre tunge beinpartierne (hofte, brystkasse og hode) i vannrette etasjer. Bruk din indre vater. Vi starter i bunnen med å finne riktig vinkel på hoften. Her kommer en enkel øvelse:


1. Sett deg langt frem på en passe høy stol med føttene godt plantet i gulvet. (90° vinkel i knærne)

2. Gjør deg bevisst sittebeinet ved å spenne ut kroppen fremover som en stolt general (A) og legg merke til hvordan sittebeinet bikker bakover.

3. Krum så ryggen (C) og legg merke til hvordan sittebeinet bikker fremover.

4. Beveg deg så frem og tilbake mellom ytterpunktene til du finner punktet der kroppen balanserer på tuppen av sittbeinet (B).

5. Når hoften er godt plassert beveger du brystkassen til du opplever at avstanden mellom brystkasse og hofte er like stor foran og bak (B). Slipp magen og føl pusten i ryggen.

6. Vipp så hodet på plass. Tenk at det balanserer vektløst som en badeball på vannflaten. Når hodet er avspendt plassert, vil du ha lang fri nakke og samtidig god plass foran slik at kjeven kan bevege seg uhindret nedover.

7. Avslutt med å trekke toppen av hodet oppover slik at ryggsøylen blir lang og du får fri mage, rygg og nakke. Beveg de tre etasjene mykt og dynamisk til du føler at du finner ditt balansepunkt og at kroppen vokser opp fra sittebeinet (B).


Anna Granqvist

Redaktør for Korbladet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.