skip to Main Content

Ikke glem å tenke på rekruttering!

Samfunnet har åpnet opp, men pandemien er enda ikke over. Mange opplever fortsatt at det er utfordrende å opprettholde engasjementet og begeistringen med stadig nedslående smittetall, varsler om fortsatte tiltak både nasjonalt og lokalt og med mange trofaste korsangere som kanskje har falt fra gjennom alle disse månedene. 

Norges Korforbund har siden 12. mars 2020 fått 49 nye medlemskor, og bare i år har over 500 nye kormedlemmer kommet til. Dette er selvsagt gledelig for oss som interesseorganisasjon for kor, men kanskje også et tegn på at det er mange som søker seg til kor og at mange kor har vært synlige også gjennom pandemien. Mange kor melder til oss at de har fått nye medlemmer gjennom store deler av pandemien og dette kan bety at det er mange «der ute» som savner sosial kontakt og leter etter meningsfylte aktiviteter. Hva er vel da bedre enn å søke seg til et kor? 

Jeg tenker at det er NÅ man skal rette fokus mot rekruttering og etablere en optimisme for fremtiden. Det er mange rundt om i landet som har savnet «kulturen» gjennom lange perioder med nedstenging og til tider totalt fravær av kulturelle opplevelser. Vis omverden at koret deres fortsatt finnes og at dere har mange spennende planer fremover. Ikke vær redde for å legge planer 2-3 år frem i tid, det viser bare at dere er optimister og ønsker å gi korsangerne fine musikalske og kulturelle opplevelser. Benytt sosiale medier, rediger hjemmesiden slik at den gjenspeiler koret og vær tydelige på hva slags kor dere er og hvilke sangere dere ser etter. Snakk pent om koret deres til kollegaer, familie og naboer og vis at dere er stolte og glad i koret deres. Skap entusiasme på korøvelsene og etabler en optimisme for fremtiden, det vil smitte over på potensielle sangere dere møter i hverdagen. 

Rune F. Brunslid

Spesialrådgiver i Norges Korforbund og kordirigent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.