skip to Main Content

Korantrekk – Hva skal vi ha på oss på konserten?

Antrekket på konserter er en av de tingene som skaper størst diskusjoner i kor. I denne artikkelen gir vi deg mange gode tips.

I løpet av en konsert vil øynene til publikum ha rukket å vandre fra panneluggen til skolissene dine og alt i mellom. Hva ønsker dere at publikum skal sitte igjen med etter konserten: Musikken? Showet? Eller den hårete magen bak den trange skjorten?

Det å finne klær man trives i, er vanskelig nok i seg selv. Hvem har ikke i frustrasjon forlatt prøverommet etter å ha prøvd utallige plagg uten at noe passet? Er den ikke litt høy i livet? Litt rar over skuldrene, stram over magen eller kjedelig i halsen? Hvor vanskelig er det da ikke å skulle finne et antrekk (gjerne billig) som skal sitte godt på et helt kor? Høye, lave, tynne, fyldige, unge, gamle, menn eller kvinner med tykke legger, lange ermer, brede hofter eller myke mager vil alle ha sine preferanser på hva han/hun føler seg vel i foran et publikum. Så hvem bestemmer egentlig hva som er ”pent”? Går det kun på personlige preferanser, eller blir fagfolk involvert? Skal dirigenten være med og designe det visuelle uttrykket i tråd med sangen?

Janne Opsahl
Janne Opsahl er designer og har kledd på og av Operakoret i Oslo siden 1993. Hun har selv bakgrunn fra kor og har gjennom årene gjort seg noen tanker om hva hun syns fungerer og ikke. Foto: Anna Granqvist

Musikken først

For å få veiledning i denne jungelen har vi snakket med Janne Opsahl. Hun jobber med dette til daglig i systuen på Den Norske Opera.

– Jeg syns det er viktig å tenke på hva slags konsert det er og hva du vil gi publikum. Klærne bør stemme overens med det som formidles, så fokuser heller på å finne riktig uttrykk enn at klærne skal være originale eller nyskapende. Hva slags sjanger er det koret synger? Hva passer til jul, og hva passer til sommerkonserten? Når er helsvart helt rett, og når kan vi ta frem boaen?

– Det er viktig å føle seg trygg i det man skal ha på seg, for da yter man bedre når man synger. Man har ofte nerver før man skal opp på scenen, så jo bedre forberedt du er, desto bedre. Vi har mange kostymeprøver på operaen. Det er en grunn til det, sier Janne.

Innpakkingen teller

Klærne sier mye om koret.Derfor er det viktig å finne ut hvem man er og hva man ønsker å uttrykke.

– Det å ha noen føringer i hva man skal ha på seg, er med på å skape trygghet. Det handler om å ha en rød tråd og en helhet i forhold til hva du ønsker at publikum skal oppleve. Så må man se an folket når man velger antrekk, sier Opsahl.

Det er mange måter å tenke korantrekk på. Kor opererer på hele skalaen fra uniformer med like strømper til ”kom som du er”. Vi skal nå se litt nærmre på tre  hovedretninger: Signaturantrekket, Klassikeren og Privatgarderoben.

 


SignaturantrekketHovedretning 1: SIGNATURANTREKKET
– Bygger merkevare

  • Fast antrekk med særpreg som eies av koret.
  • Typisk uniformer, korkapper og andre spesialsydde kolleksjoner.

Jeg skjønner godt hvorfor kirkekor har burgunderkåper og Sølvguttene har matrosdressene. Hvis du holder deg til én ting, så blir det varemerket ditt, sier Janne Opsahl.

Det er viktig å ha en god prosess i forkant når det skal investeres i et nytt antrekk. Det skal stemme overens med korets identitet og tåle å bli brukt en stund. Tenk langsiktig både når det gjelder uttrykk og materialvalg. Gå for gode stoffer som puster godt og ikke krøller, og velg gjerne en modell som er enkel å tilpasse til forskjellige sangere. Husk at klær som sitter godt på noen, vil sitte dårlig på en annen. Trange skjørt og nakne armer er noe mange kvier seg for å gå i.

Det å lage et veldig særpreget korantrekk kan være gøy og gi koret en tydelig identitet. Risikoen er at man blir lei og ikke føler at det er greit å bytte fordi det har blitt investert både penger, engasjement og tid. Det er også sjanse for at antrekket tar oppmerksomheten bort fra musikken og formidlingen forøvrig.

  • Det gir koret identitet
  • Trygt å vite hva du skal ha på deg
  • Du minimerer risikoen for at noen bommer på antrekket
  • Det befrir sangerne fra klesvalgtyranniet
  • Enkeltsangere trenger ikke å investere i klær
  • Det kan forsterke følelsen av å være del av noe større

  • Det koster å anskaffe
  • Blir du lei, sitter det gjerne langt inne å bytte
  • Logistikk med oppbevaring, frakt, rens og vedlikehold.

 

KKS
Kvindelige Studenters Sangforening (KSS) Foto: Anna-Julia Granberg/Blunderbuss

Eksempel: Fra stramme uniformer til egen garderobe

Før var konsertklær som regel noe korets eiere utformet og var ansvarlige for. Kirkene eide sine korkapper, studentsangere sang i universitetets faste antrekk og mannskorene stilte i sine uniformer.

En trend vi ser i dag, er at ansvaret oftere ligger på den enkelte korist og at det er mer bruk av private klær.

Kvindelige Studenters Sangforening (KSS) har hatt et antrekk med kapper og luer siden 1928 som de gjennom årene kun har gjort mindre justeringer på. Siden 2009 har damene introdusert et lettere antrekk der sangerne bruker egne klær i en rødrosa fargeskala parallelt med sitt signaturantrekk.

– Kjolene skal være knelange og med relativt tildekkede skuldre (ikke spagettistropper), men alle kan fremdeles tilpasse form og farge til sin kropp og stil. Dette skaper en større spenning i scenebildet, sier Ingrid Strand Amundsen som er markedssjef i KSS. Ved utenlandskonserter stiller koret ofte i egne bunader.

 

Gospelkoret HIM. Foto: Ganesh foto

Korkappen: Fortsatt aktuell

Under korkappen kan du gjemme bort alt av forskjeller. Så lenge skoene har riktig farge og håret er pent gredd, så kan du ha boblejakke eller bikini under og fortsatt skli rett inn i rekka. Det fine er at det ikke trengs individuelle tilpasninger når kappen skifter sanger.

Gospelkoret HIM valgte å gå for korkapper i 2003. – Det var alltid et styr og mye tid gikk med til å diskutere antrekk og få det likt uten å bruke helsort. Siden vi er et gospelkor og har vært i USA flere ganger, så hentet vi inspirasjon derfra, sier Øystein Lund Olafsen. – Antrekket har blitt vårt varemerke og vi får stadig spørsmål om å låne det ut til tv-innspillinger og lignende, noe vi ikke gjør.


Hovedretning 2: KLASSIKEREN
– Den du aldri går lei

  • Tidløst antrekk, gjerne sort kjole for damer og dress for menn.
  • Enten felles oppsydd kolleksjon eller private klær med gode retningslinjer.

Hovedsaklig går det i sort når vi snakker om klassisk antrekk, og dette regnes som en vinner som ikke går av moten.

Operakoret
Operakoret i konsertantrekk. – Det første vi gjør etter sommeren, er å tilpasse korantrekket til nye korister slik at vi alltid kan stille på kort varsel hvis kongen tar kontakt, smiler Janne Opsahl Foto: Erik Berg, Den Norske Opera & Ballett

Dersom sangerne har ansvar for å tolke hva som menes med sort, kan det være lurt å ta en gjennomgang i forkant, fordi sort er en vanskelig farge med mange varianter. En blå-sort eller grå-sort dressjakke eller brunlige sko kan fort bli sjenerende ved siden av et skinnende lakkskjørt. Hvis dere skal investere i felles antrekk, så tenk på at stoffer i ulike grad holder på fargen i vask. Silke i mettet sort er et godt valg.

Operakoret bruker et klassisk antrekk når de stiller på konsert. – Vi har korister fra størrelse 34 til 56 og har funnet et korkjolesnitt som er veldig flatterende i alle størrelser, sier Opsahl. Prinsessesnittet er veldig enkle kjoler med langsgående linjer så øyet ditt blir dratt oppover. Er du litt stor, så er linjen under bysten med på å gi deg noen diagonale linjer. Vi har valgt å variere med fem forskjellige sorte, lekre stoffer og har alltid ekstra stoff liggende hvis vi må sy opp noe nytt. Vi syr veldig reprisevennlig, slik at det er lett å sy inn og ut i hvert fall 10-12 cm, sier Opsahl.

 

  • Kan enkelt varieres med sjal, smykker, blomster og lignende.
  • Tar ikke fokus fra musikken
  • Tidløst
  • Fremhever ansiktet
  • For noen vil det faktum at man ser slank ut, være positivt.

  • Sort er en vanskelig farge med mange varianter.

Hovedretning 3: PRIVATGARDEROBEN

– Tema med variasjon

  • Sangerne er selv ansvarlig for å finne klær, gjerne innenfor et tema.

Fargeanvisninger, tidsepoker eller musikksjangre er typiske tema man kan bygge opp et korantrekk rundt. I et kor skal man helst se ut som en homogen ”masse”. Har du ikke tydelige føringer kan det fort bli vanskelig når ansvaret ligger på den enkelte.

Hvis retningslinjene er klare og stramme i forkant, er det lettere å si fra hvis enkeltpersoner dukker opp i noe som ikke fungerer.

Hvis du får beskjed om å ta med noe ”blomstrete” hjemmefra, så tar du kanskje den krøllete skjorten innerst i skapet, fordi det er den du har. Det varierer også veldig hva folk tenker når man sier ”Ta på deg en sommerlig kjole”. Noen kommer i den lille sorte, en annen med batikkskjørt og en tredje i småblomstrete bukser. Kanskje hun som absolutt ikke kler kort sommerkjole kommer i det, og at publikum sitter og ser på skjørtekanten hennes istedenfor å lytte til sangen?

– For å få likhet med variasjon kan man gi alle en bit av et felles stoff som de kan dandere som de vil. De fleste vil jo klare å gjøre noe med en stoffbit, og man føler gjerne litt mer eierskap og stolthet når man har gjort noe selv, sier Opsahl.

  • Det er billig for koret.
  • Mulig å variere fra konsert til konsert.
  • Den enkelte blir mer synlig.
  • Ingen logistikk med oppbevaring, rens eller vedlikehold for koret.
  • Du har mulighet til å velge klær du føler deg komfortabel i.

  • Enkeltsangere kan føle press om å kjøpe dyre klær. Ikke alle har god råd.
  • Etter at man har sluttet i koret, sitter man kanskje igjen med klær som ikke passer i garderoben hjemme.
  • Dersom alle skal få komme med sin mening, er det ikke lett å bli enige om et antrekk
  • Det koster tid og krefter å fremskaffe riktig antrekk i en travel hverdag.
  • Ikke alle har like god kompetanse på klær.
  • Man risikerer at noen skiller seg ut på en ugrei måte.

 

DAMEKORET CERVIX VOCALES
Damekoret Cervix Vocales. Foto: privat

Damekoret Cervix Vocales på Herøy kommune i Sunnmøre har valgt å bruke komplementærfargene grønt og rødt sammen med sort.  – Vi har fått gode tilbakemeldingar når vi har opptredd med disse fargane no i det siste, sier Annica Nilsen

 

 


Visuelle effekter

Det enkle er ofte det beste, men iblant kan det være på sin plass å gå litt utenfor rammen. Små enkle grep kan gi sterke visuelle effekter og trenger ikke å koste mye.

Noen enkle grep:

To (eller fler) lag med klær, der det ytre blir tatt av ved passende anledning.

Å synge barbeint gir en naturlig/sårbar effekt.

Sorte hansker til sort antrekk sammen med lav belysning vil gjøre ansiktet fremtredende. Hender formidler mye, ved å fjerne dem får du et litt surrealistisk uttrykk

Armlange hansker på damer er også effektfullt.

Ryggflaten, som jo normalt ikke er synlig for publikum, kan brukes til å fremheve et poeng undervegs. Kanskje koret kan fungere som skog-kulisser med trær på ryggen når en mindre gruppe synger? Noen bokstaver kan kanskje understreke et poeng?

Smårekvisitter: Hatter, solbriller, blå skoposer, skaut, stokk, ballonger, kunstige blomsterkranser á la Hawaii eller lignende kan være med på å understreke poenger uten at hele antrekket må involveres.


Trekk fokuset opp

Trekk fokuspunktet opp, det er jo fra munnen lyden kommer. Sanggleden og uttrykket sitter i ansiktet, så ikke dra fokus til mage og ben. En tommelfingerregel er å ha eventuell pynt fra brystet og opp.

Hvite flekker

Dype utringninger og nakne ermer lyser opp på avstand hvis man har mørkt antrekk.

Magen

Klær som sitter tett over magen, kan være uheldig hvis konsekvensen blir at du trekker inn magen for å se pen ut. Vi trenger all plass vi kan få i mageregionen for å synge fritt. Da er det viktig at klærne gir plass til det.

Skjørtelengde

Lik skjørtelengde lager en fin linje i koret. Under knærne eller lenger er et godt utgangspunkt. Hvite knær blir fort et uønsket blikkfang.

Sko

Sko skal ikke være noe blikkfang. Høye hæler kan også skape ubalanse i kroppen og gjøre det vanskeligere å kontrollere støttemuskulaturen. Hvis du ikke er vant til høye hæler, er det også sjanse for at du blir sliten av å stå lenge.



Jannes tips

Det er viktig at klærne ikke kommer i veien for sangen, verken visuelt, komfortmessig eller sangteknisk. – Jeg ville prøvd å være så klassisk som mulig og heller fokusere på riktige lengder og sørge for at tøyet er rent og pent. Hvis du har noe morsomt inne i konserten, så går det å slenge på noen hatter, men ellers ville jeg prøve å forstyrre musikken minst mulig, sier Opsahl. Her kommer noen nyttige tips fra henne:

Øv med klær
Det er lurt å øve med korantrekk, i det minste en gang før konserten. Da har dere også sjansen til å justere hvis noe ikke fungerer.

Kormappene
Se mulighetene i det du allerede har på scenen. Kormappen for eksempel; Du kan jo like gjerne pynte den når du allikevel skal stå med den? Sette på en liten ranke med noe blomster eller en tråd med en liten fjær som beveger seg litt til glede for dem på første rad.

Falkeblikket
Tenk likhet så godt du får det til. Hvis alle har det riktig unntatt én, vil man risikere at publikum sitter og irriterer seg over det.

Ha en som er ansvarlig (og gjerne litt streng) før konsert.

Dekorere hjertesiden
Plasser alltid brosjer, blomster eller medaljer på din venstre side.

Tenk avstand
Du må ikke stå nært i speilet og bli detaljfokusert, publikum ser deg ikke sånn. Gå fem meter unna og mys litt. Ser det godt ut derfra, så er det ofte fint.

Ha gjerne litt store mønster. På avstand ser ikke folk søte små detaljer.

Utallige variasjoner
Det finns så mange morsomme tekniske stoffer. Hvis du har sort grunndress, så kan du sy en liten cape eller bare rive stoffer og feste til ermene. Det kan gi stor effekt når du beveger deg. Det trenger jo ikke å være likt på alle. Fordel gjerne etter hvordan sangerne er plassert slik at det blir litt ”engledryss”.

Samarbeid med andre
En måte å spare penger kan være å bytte, låne eller eie utstyr sammen med andre kor.

Leie kostyme?
Sjekk med teatre eller skoler der du bor om det er mulighet for å leie antrekk. Norsk Film har et stort lager og leier ut kostyme med alt nødvendig tilbehør av sko, smykker, hodeplagg etc.

Sjekk: norskfilmkostyme.no.

Også Operaen leier ut kostymer til hele landet.

Anna Granqvist

Redaktør for Korbladet

This Post Has 0 Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.