skip to Main Content

Markedsføring i sosiale medier

Stadig mer av kommunikasjonen skjer via sosiale medier eller andre digitale kanaler. Markedsføringsloven henger imidlertid fortsatt litt igjen i de tradisjonelle måtene å drive markedsføring på. Derfor er deler av markedsføringen på sosiale kanaler fortsatt litt «upløyd mark», sett fra et juridisk ståsted. 

En god start er å gjøre seg kjent med veilederen som Forbrukertilsynet har laget om merking av reklame/markedsføring i sosiale medier. I mangel av konkret lovgivning, eller annen offentlig veiledning, vil jeg anbefale at denne veilederen i størst mulig grad følges i markedsføring på sosiale medier.

En spesiell utfordring ved markedsføring i sosiale medier er sammenblandingen mellom din private konto, eller dine private meldinger, og det du legger ut på vegne av arbeidsgiver, et kor du er medlem i etc. 

Privat kan du selvsagt mene det du vil, herunder «reklamere», promotere eller på annen måte snakke positivt om andres produkter, tjenester, etc. Får du betalt for det, eller på annen måte vil motta en fordel, er imidlertid terskelen lav for at det kan bli ansett som reklame/markedsføring. 

Merk at organisasjoner som driver veldedig formål ikke regnes som næringsdrivende etter markedsføringsloven. Dersom slike organisasjoner gjennomfører salgskampanjer (eks. for kalendere eller andre produkter), vil slik reklame likevel bli ansett som reklame etter markedsføringsloven. Jeg antar derfor at dersom et kor skal promotere noe som skal gi inntekt må markedsføringsloven følges. Et unntak fra dette igjen er informasjon som legges ut på korets egne plattformer. Annonsering av egne konserter og andre produkter på korets egne plattformer trenger ikke å merkes som reklame. 

Det er ikke ulovlig å sende reklame/drive markedsføring, men det må tydelig fremgå ved merking med en såkalt «fremtredende plassering», og ha en tydelig og stor nok skrift, at det er reklame. Jeg anbefaler at ordene «reklame» eller «annonse» benyttes. Ord som «samarbeidspartner», «konkurranse» etc. kan bli for utydelig. Mottaker må umiddelbart kunne se og forstå merkingen. Utformes den slik at den er vanskelig å se er det en risiko for at reklamen er ulovlig. Videre må det tydelig fremgår hvem du reklamerer for.

Husk også på de generelle kravene i markedsføringsloven, som f.eks. forbudet mot feil, villedende eller uriktig reklame. Den som legger ut en reklame kan holdes ansvarlig for annonsørens utforming av selve reklamen.

Espen Egseth

Advokat i Nordia Law. Espen er tilgjengelig for bistand for Norges Korforbunds medlemskor. Ta kontakt med post@korforbundet.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.