Advokat Espen Egseth gir noen råd i forbindelse med avlysning av korkonserter grunnet smitteverntiltak. 1. Konserter Mange konsertavtaler har bestemmelser…
Rekruttering til besvær
Det er mange kor rundt om i Norges land som i løpet av sin fartstid har mistet medlemmer. Ofte ikke bare ett, men kanskje til og med over halve koret blir borte på bare noen få år. Så hvordan skal man rekruttere nye sangere?
Syng med oss!
Johan Ivar startet som 2. bass da han var 14 år i samme kor som sin far og farfar. – Jeg lærer fortsatt noe nytt hver gang jeg går på øvelse! Jeg er alltid i bedre form og bedre humør enn før jeg kom, ler han. Løiten sangforening har kjørt et rekrutteringsprosjekt siden våren 2015 med sikte på positiv effekt i 2016 og 2017. Først satt de seg et mål; de skulle rekruttere 15 nye sangere. Rekrutteringsstrategien skulle utarbeides av en egen komite, men hele koret var med på idémyldringen. De ønsket å øke bevisstheten, entusiasmen og engasjementet knyttet til rekruttering blant sine egne i koret først. Det ble identifisert arenaer hvor de skulle bli mer synlige og koret tok selv initiativ for å få sangoppdrag der. På konsertene hadde de med seg bannere og informasjonsbrosjyrer, og de begynte å bruke sosiale medier aktivt for å øke synligheten. Det viktigste var å formidle sanggleden til lokalmiljøet. Nå synger de generelt mer enn tidligere.
Skumle kordyr
Kordyret er et ord Johan Ivar bruker om måten utenforstående ser på de som synger i kor på. – Kordyret er de som står på en scene, og som folk flest ikke vet hva er. Det er ukjent og perifert, noe Løiten
har lyst til å forandre på, sier Johan Ivar. – Vi ønsker å vise mannen i gata hvor gøy det er å synge i kor. De deler ut flyer til potensielle sangere og følger dem opp. Nye medlemmer får en fadder i sin egen stemmegruppe som hjelper til med noter, antrekk, sosiale ting og alt annet man måtte lure på. Ingen ting er skummelt å spørre om, alle de nye føler seg vel i varetatt. – Det har gått med en del tid til planlegging for de fire i komiteen, men nå ruller og går det. De nye får prøve seg på det de vil, og den yngste nyrekrutterte var konferansier på julekonserten deres i fjor. – Det er viktig med litt utfordringer, smiler en glad Johan Ivar. De har også et ”Gubbekor” med pensjonerte Løiten-
korister. Dette er et tilbud til de som ønsker å trappe ned korsangen men fortsatt vil ha det sosiale. – Gruppene har forskjellig fokus på øvingene, men alle er med på konsertene. Det ble enklere å gjøre alle fornøyde på den måten, forklarer Johan Ivar. – Det er viktig å ha en god dirigent, og det betaler vi gladelig for! Vi forsøker å skape et nettverk rundt dirigenten som den kan støtte seg på. Å kutte ned på etterutdanning av dirigenten er ikke det man må spare på, uttaler Johan Ivar. Koret har nå fått seks nye sangere allerede i høst, og prosessen har også styrket identiteten i koret.
Stjerner med på laget
Steinkjer blandakor hadde lenge både voksenkor, barnekor og aspirantkor. Barne- og aspirantkoret er nå smuldret hen, og nå står Steinkjer blandakor igjen uten den yngre generasjon som aktive sangere. Det var ikke det at de hadde for få medlemmer i koret, men de så at de manglet sangere i aldersgruppen 30 til 55 år og ville gjøre noe for å formidle sangglede til byens borgere. De satt derfor i gang med en rekrutteringsplan som gikk langt utenfor deres korgrenser; ”Steinkjer blandakor med stjernekikkert”.
– Prosjektet gikk ut på å engasjere byens barn og ungdom til å være delaktige i kulturlivet, og på den måten kunne vi treffe målgruppen vår; foreldrene, sier en engasjert prosjektleder Audhild Elstad Damås. Steinkjer blandakor med stjernekikkert var ikke en vanlig konsert. De hadde invitert med seg lokale og nasjonale musikere, samt at de arrangerte en talentkonkurranse for byens barn og ungdom. Fokuset var fornyelse av koret, og Audhild er godt fornøyd med resultatet. – De ti ungdommene som ble plukket ut etter talentkonkurransen har hatt det veldig gøy, og alle som deltok får tilbud om å være med på våre konserter i ettertid. Kjendisfaktoren var nok også litt avgjørende. Vi hadde med oss blant annet Thom Hell, og det er jo fryktelig artig å få jobbe med kjendiser, sier Audhild.
Mysen Mannskor gjorde noe av det samme i 2015. De samarbeidet med tribute-bandet ”Pulse of Floyd” og laget en spektakulær konsert på Høytorp fort. – I starten var det stor skepsis blant medlemmene i koret. Vi trodde rett og slett ikke at vi ville få det til, forteller Jan-Sverre Stensrud. Da konsertdagen kom hadde de solgt 1200 billetter, og alle mann var i høygir. –Vi har fått mye synlighet i media på prosjektet, og flere nye medlemmer som følge av det. Vi har blitt lokalkjendiser, sier en glad Jan-Sverre.
Samarbeid og velvilje
Noen ganger er det kanskje så få igjen i koret at man ikke klarer å organisere en rekrutteringsprosess. Dette skjedde med Akorius. I 2007 var de bare seks aktive sangere igjen. Da dirigenten deres måtte slutte ble det vanskelig å holde på de siste sangerne. – Vi var fire stykker som ville fortsette å synge i kor, noe en annen korist overhørte. Christine og de tre jentene dro på en åpen øvelse i Cor Mio, og én øvelse ble til flere. – Cor Mio var i en liknende situasjon. De var dog ikke så dramatisk få som Akorius, men de trengte nye stemmer, sier Christine. – Det at vi var flere fra vårt forrige kor som ønsket å begynne i Cor Mio hadde nok litt å si. For mange er koret de synger i som familie, og en del av ens identitet. Da kan det kanskje være tungt å legge ned koret. En annen mulighet da er å bruke et annet kor som fadderkor som man kan synge sammen med for en periode. Kanskje fadderkoret har en venteliste med folk som kan tenke seg å synge i ditt kor? Eller kanskje de har en større synlighet i lokalmiljøet, og kan hjelpe dere på vei? Det er også mulig å gjøre samarbeidskonserter, hvor man i en periode øver med et annet kor frem mot en konsert. På den måten kan man beholde sitt kors identitet, og kanskje få vist seg frem for et nytt publikum. – Alle kor har forskjellig kultur, ulikt repertoar, samt ulikt konsert- og reiseprogram, og det er viktig å samarbeide med et som man er på lik bølgelengde med, avslutter Christine.
Rekrutteringsstrategi
- Sett dere et mål, gjerne et ”hårete” et.
- Lag en klar profil for koret. Om man har en klar musikalsk og sosial profil kan det være enklere for folk å forholde seg til koret, og man kan trekke de som interesserer seg for akkurat denne typen musikk. Her er det viktig at koret og dirigenten har en dialog, slik at ingen føler seg oversett.
- Lag en plan for hvordan dere vil oppnå dette målet. Jo mer detaljert planen er, jo enklere vil det bli å svare på spørsmål når dere får henvendelser. Alt i fra markedsføring til gjennomføring, og oppfølging av nye medlemmer skal med her. Finn også ut hvem målgruppen deres er, og hvor dere finner dem.
- La alle i koret være delaktige i prosessen. Alle som har noe å bidra med skal få bidra, men utarbeid klare arbeidsoppgaver. Det kan være at dere har en flink grafisk designer i gruppa, en morsom skribent eller en som liker å sy kostymer. La de unike personlighetene i koret få slippe til å gjøre det de er gode på.
- Om man står og stamper og ikke kommer videre, ikke vær redd for å rekk ut en hånd! Det er ikke flaut å be om hjelp, og det er mange som vil og kan hjelpe. Spør folk i lokalsamfunnet eller ta kontakt med medlemsorganisasjonen deres, Norges Korforbund.
- Sett en plan for hvordan dere vil opprettholde medlemstallet.
- Husk at det viktige arbeidet er det som skjer mens du venter! Ikke vent til medlemstallet er halvert med å gjøre noe, være heller proaktiv og spre glede på øvelsene. Lag en ”kakeplan” hvor man rullerer på å bake til øvelsen, ha lotteri, arrangere flere/større konserter, finn på sosiale ting utenfor korets øvelse, og husk at vi lever i et demokratisk kor hvor alle har rett på ytringsfrihet. Korsang er gøy, så ikke vær redd for å vise det!
Sjekkliste
- Lage rekrutteringsgruppe
- Lage flyer/plakat
- Oppsøke mulige rekrutteringsarenaer
- Ha stand
- Lage Facebook annonse
- Ha åpen øvelse
- Finn en klar profil for koret, musikalsk og sosialt
This Post Has 0 Comments