skip to Main Content

Vi må satse på guttekor!

Hvordan lære gutter lagfølelse? Hva er et kulturelt alternativ til dataspill og fotball? Prøv guttekor!

Vi lever i en tid der kjønnene heldigvis er mer likestilt enn tidligere. Om vi av den grunn har blitt mer lik hverandre er en diskusjon i seg selv, men hvis vi går ut fra at det fortsatt er noen forskjeller mellom gutter og jenter, hvordan tar det seg da ut i barnekor? Er guttekoret kun et forhistorisk fenomen fra gamledager der kvinner ikke fikk lov å synge i kirkekoret, eller har det fortsatt en egenverdi ved siden av det blandede barnekoret? Erfaringer fra svenske barnekor viser at hvis du lager et miljø som er tilpasset guttene, så vil som regel jentene også trives. Hvis du lager et kor som er tilpasset jenter, så vil guttene holde seg vekk. Kanskje noen gutter av og til kan ha godt av å være i et rendyrket guttemiljø? Kan guttekorene være et viktig alternativ for de som ikke et blandet barnekor klarer å trekke til seg?

Fra et mer langsiktig korperspektiv så må det også innrømmes at guttekor er ikke bare en verdifull aktivitet i seg selv, det bidrar også til framtidig rekruttering av menn til kor. Det er viktig å fange opp sanginteressen i tidlig alder. Høstens opphetede debatt om sang i læreplanen har fungert som en oppvekker; sangens plass i skolen har over tid fått mindre plass, og kanskje har vi har sovet litt i timen?

Hvis vi ser til vårt naboland Sverige er tradisjonen for å synge sterk. Det er forventet at alle kan synge litt, i det minste de obligatoriske snapsviserne på fest. Du kommer rett og slett ikke unna. En viktig faktor er å gjøre sang til en naturlig del av livet og da må vi begynne med barna. Noe forenklet kan man si at i Sverge er det tradisjon at barn synger i kor, mens i Norge er det tradisjon at de spiller i korps.

Legger vi til at sangen i skolen minker, så er det ikke mange arenaer igjen der barna synger i gruppe. Det er klart at terskelen for å synge som voksen blir lavere for dem som har sunget mye som barn.

Sats på guttekor

En viktig arena for å få flere menn i sving, er selvsagt guttekorene, som det primært i kirkene har vært tradisjon for i lang tid. Vi må også ha gode tilbud for ungdommer i stemmeskiftet slik at de ikke faller av. Før var det vanlig å stenge ute ungdommene når de kom i stemmeskiftet. Da er det lett å miste piffen og ikke komme tilbake. Viktig for å rekruttere barn, er å møte dem der de er. Hverdagen for en gutt i dag ser annerledes ut enn for 50 år siden, og fokuset på rekrutteringen bør speile dette.

– Jeg opplever det litt som en myte at det er ukult for gutter å synge i kor. Når de først blir med synes de det er ganske kult, og de er de beste til å rekruttere venner, sier Beate Styri, som i mange år har vært aktiv med å rekruttere nye til Domkirkens guttekor. – Utfordringen er snarere at det er veldig mange tilbud å velge mellom, og at mange velger bort organiserte aktiviteter av forskjellige grunner. Jeg tror imidlertid på en spiral-effekt: jo flere som holder på med noe, jo flere rekrutteres. Sang er smittsomt. Er det kun en gutt i klassen som synger, er det sjelden han snakker høyt om det til de andre. Sindre Beitohaugen som leder Bislett guttekor, har rekruttert hele skoleklasser (gutter) i nærmiljøet. Det er mulig, men det krever en god organisering både rundt koret og hvordan det rekrutteres, understreker Beate.

”Gosskörer” i vinden

I Sverige har guttekorene fått en ny blomstringstid etter noen års tørke. Flere nye gutter melder seg inn enn på lenge. På et par år vokste for eksempel Göteborgs gosskör fra 14 til 40 medlemme og mange nye guttekor blir etablert. – For 15 år siden var det kun en håndfull fungerende guttekor i Svenska kyrkan, i dag er det over 25, sier Joakim Olsson Kruse, viceordfører i Svenska kyrkans gosskörsförening. Dette er en lovende trend som han mener har sammenheng med et generasjonsskifte blant korledere.
–Alle barn vil være en del av et team, dette må vi skape. Derfor fokuserer vi på det sosiale i første rekke, så kommer det musikalske etter hvert når guttene er trygge og trives. Det har blitt vanlig med mindre og mer håndterbare grupper. Før var det gjerne 80 gutter i et kor. En annen trend er å ha flere og kortere øvelser i uken, noe som passer barn bedre enn én lang. Ofte er det guttene selv som foreslår å øke fra to til tre øvelser i uka. Det fungerer veldig godt. I sporten er det jo helt vanlig å trene tre ganger i uken, så hvorfor skulle vi ikke kunne gjøre det i korene?

– Hvordan rekrutterer du?

– Min erfaring er at klassisk markedsføring med annonser og flyers er dyrt og gir lav respons. Det som fungert for meg, er å headhunte. Jeg har skapt god kontakt med musikklærere som treffer mange barn og ser om det er noen talentfulle sangere. Da kan de gi dem info om koret. Jeg rekrutterer også barna til folk som synger i voksenkoret, småsøsken til guttekoristene og så videre. Det å ha en prøveperiode er også veldig viktig, da mange gutter er skeptiske i starten. Vi lager en avtale om at etter fire ganger er det lov for både gutten, meg eller guttens foreldre å ikke ville gå videre. Men at i de fire første ukene må han gå fullt inn, avslutter Joakim.


Foto: Nidarosdomens guttekor / Multifoto

Foto: Nidarosdomens guttekor / Multifoto

Video til inspirasjon

Sjekk ut rekrutteringsvideo til Nidarosdomens guttekors aspirantkor. Den har tatt målgruppen på kornet. Foruten det rent musikalske fremhever videoen alt fra sosialt samvær, god mat i pausene og ikke minst opplevelsene med å reise verden rundt å synge. Videoen viser også foreldrenes (besluttningstagernes) begeistring for å se hva deres barn er med på å skape. Terskelen senkes ved å si at det er alle slags gutter som er med; fotballgutter, mattegutter, musikkgutter. – Jeg var ikke noe naturtalent, men har lært meg å bruke stemmen riktig i koret.

Videoen finner du her: guttekoret.no/aspirantkoret


Anna Granqvist

Redaktør for Korbladet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.